K-POP, skraćenica od ‘korejska pop muzika’, predstavlja ne samo žanr muzike, već često i način života. Barem ga tako doživljavam, a verujem da se sa mnom slaže i veliki broj fanova širom sveta. Kada bih pokušao da na jednostavan način objasnim šta je K-POP, rekao bih da je to muzika koja potiče iz Južne Koreje. Ona je jedan od najslušanijih žanrova na svetu, sa preko 170 miliona fanova, najviše koncentrisanih u Aziji, ali i širom Amerika i Evrope. U Srbiji, broj fanova se procenjuje na nekoliko desetina hiljada, posebno među mlađim generacijama.
NASTANAK K-POP-a
Termin “K-POP” počeo je da se pojavljuje početkom 2000-ih, uglavnom među internacionalnim fanovima. Međutim, treba napomenuti da je pop muzika u Koreji prisutna mnogo duže pre nego što se pojavio naziv K-POP. U Koreji se ranije koristio termin “gayo” za opisivanje popularne domaće muzike. Prva generacija K-POP pevača i grupa obično se vezuje za početak 90-ih godina, posebno sa pojavom benda Seo Taiji and Boys. Važno je naglasiti da K-POP nije nastao sa popularnošću BTS-a i Blackpink-a, iako su ovi bendovi postali izuzetno uticajni u kasnijim godinama.
KAKO SE POSTAJE K-POP FAN?
Postati fan K-POP-a može se dogoditi na nekoliko načina, bilo slučajnim otkrićem ili putem preporuke od nekoga ko već sluša K-POP muziku. U mom slučaju, to se dogodilo kada sam pozajmio video kasetu od kineskinje koja je radila sa mojom majkom. Na njoj je bila žena koja je, na prvi pogled, pevala u svoj najmanji prst leve ruke, Ta žena je bila pevačica Lee Jung Hyun, a pesma koju je izvodila bila je ”WA”, što na korejskom znači ”dođi” ili ”dolazi”, ”dolazim”…
Bila je 2000. godina, i tokom narednih nekoliko godina sam se trudio na svaki mogući način da dođem do informacija o K-POP-u. U tom periodu, kineskinja koja je radila sa mojom majkom nekoliko godina mi je donosila diskove sa K-POP muzikom iz Kine.
Tako je bilo tada, ali danas je postati K-POP fan veoma jednostavno. Dovoljno je da otvorite neku od platformi za strimovanje muzike i odmah ćete naići na plejliste posvećene K-POP-u. Takođe, samo jedna poseta YouTube-u dovoljna je da vas uvuče u svet prelepih lica, neverovatnih koreografija i šarmantnih izvođača koji će vas brzo osvojiti. Možda ćete početi sa slušanjem jedne pesme, zatim preći na još jednu, a za nekoliko sati već možete postati strastveni fan koji zna sve o svojoj omiljenoj grupi, upisao kurs korejskog jezika i kupio kartu u jednom smeru za Seul.
K-POP IDOLI
U svetu K-POP-a, svi pevači su poznati kao “idoli”. Ne postoji jasna razlika između solo pevača, članova poznatih grupa ili onih koji su tek započeli svoju karijeru. Postati idol znači imati svoj javni debi, što se obično dešava putem TV programa na nekim od najpoznatijih televizija poput KBS-a, SBS-a, MBC-a, itd.
Ali kako neko postaje idol?
Proces postajanja idola je mukotrpan i zahteva mnogo rada i talenta. Obično počinje kada osoba koja ima oko jedanaest ili dvanaest godina, prolazi kroz inicijalne audicije koje organizuju izdavačke kompanije, poznate kao “label companies”. Tokom ovih audicija, kandidati se ocenjuju na osnovu svojih pevačkih, plesnih i ostalih umetničkih sposobnosti, a oni koji prođu ovu fazu mogu nastaviti sa daljim treningom i pripremama kako bi postali idoli.
U početku, tri najveće kompanije koje su oblikovale K-POP scenu bile su SM ENT., JYP ENT. i YG ENT. Ove kompanije su iznedrile mnoge grupe i pevače koji su značajno uticali na razvoj K-POP-a i otvorili vrata novim generacijama da postanu globalne zvezde, ne samo u Aziji već i širom sveta.
Slogan SM ENT.-a bio je ”Azijske zvezde, postaju svetske”. U početku, da biste se prijavili na njihove audicije, morali ste poznavati korejski jezik, imati azijsko poreklo i biti u mogućnosti da lično prisustvujete audiciji. Međutim, danas je to manje bitno. Ono što je važno, je da imate harizmu, da dobro pevate i, što je takođe važno, da budete dobar čovek. Ako osećate da imate talenat i vidite sebe kao budućeg K-POP idola, zašto da se ne prijavite?
Tačno je da biti idol donosi sa sobom mnoge izazove i teškoće koje često nisu vidljive iza blistavih osmeha i vedrih lica na pozornici. Idoli često prolaze kroz intenzivan trening i radni raspored, što može dovesti do fizičkog i emotivnog iscrpljenja. Pritisak javnosti, očekivanja fanova i izloženost medijima mogu dodatno otežati njihov život.
Pored toga, idoli se suočavaju sa stalnim pritiskom da se usavršavaju i održavaju visok nivo performansi, što može dovesti do stresa i anksioznosti. Takođe, njihov privatni život često nije privatnost, jer su konstantno pod lupom javnosti, što može ograničiti njihovu slobodu i intimnost.
Iako biti idol može biti izazovno, mnogi idoli ističu da su zahvalni na prilici da dele svoju muziku i umetnost sa svetom i da su srećni zbog podrške koju dobijaju od fanova. Ipak, važno je pružiti podršku i razumevanje idola koji se bore sa svojim izazovima i osigurati da im se pruži podrška i nega koja im je potrebna da bi se nosili sa svojim teškoćama.
KOREOGRAFIJE
K-POP koreografije su vrlo detaljno osmišljene i izvedene, često sa kompleksnim pokretima i sinhronizacijom između članova grupe. Ove koreografije su ključni deo identiteta mnogih K-POP grupa i ističu se kao jedan od razloga za popularnost žanra.
Interesantno je u vezi sa K-POP-om je to što, iako fanovi širom sveta možda ne govore istim jezikom ili se ne razumeju međusobno, kada muzika počne, svi se povezuju kroz koreografiju numere.
SVETSKA SLAVA
SM Entertainment je 2007. godine formirao devetočlanu žensku grupu pod nazivom “So Nyeo Shi Dae” ili “Girls’ Generation”, skraćeno GG ili SNSD. Ova grupa je brzo postigla veliki uspeh i smatra se jednim od ključnih pokretača globalnog K-wave-a (talasa korejske muzike). Međutim, proći će mnogo godina pre nego što će K-POP grupe početi da se redovno pojavljuju na radijima i televizijama širom sveta.
2011. godine, Girls’ Generation kreće u svoj pohod na svetsku slavu. Krajem te godine, objavljuju pesmu “The Boys” i istoimeni album. To je bio prvi put da je jedna korejska pesma u potpunosti prevedena na engleski jezik, budući da je uobičajeno da korejske pesme sadrže delove na engleskom jeziku, ali retko kad su izvedene u potpunosti na engleskom.
Te godine, Girls’ Generation su se prvi put pojavile na američkoj televiziji, u šou programu legendarnog Dejvida Letermana. Ovaj nastup predstavljao je značajan korak za korejsku muzičku industriju, otvarajući vrata globalnom priznanju i širenju K-POP fenomena.
Pored Girls’ Generation, na svetskoj sceni su se pojavljivale i druge korejske grupe poput Super Junior, Shinee, 2PM, 2AM, kao i Brown Eyed Girls sa svojom pesmom “Abracadabra” iz 2009. godine. Ritam i ples kukovima iz te pesme poslužili su kao inspiracija PSY-ju za njegov drugi planetarni hit iz 2013. godine.
PSY je zaista imao ogroman uticaj na popularizaciju korejske muzike širom sveta. Njegov hit “Gangnam Style” je za samo nekoliko meseci, 2012. godine, dostigao prvih milijardu pregleda na YouTube-u, kada kreće globalna popularnost korejske muzike. Ovaj neverovatni uspeh je omogućio da se idoli iz Koreje probiju na svetsku scenu i steknu globalnu pažnju.
BTS I BLACKPINK
2013. godine, mala producentska kuća “Big Hit Entertainment” debitovala je grupu od sedam momaka, “BTS”. Mnogi su sumnjali u njihov uspeh i osporavali njihov talenat, ali su fanovi BTS-a, poznati kao ARMY, isticali njihov neumorni rad i posvećenost. BTS je zaista marljivo radio da bi postigao uspeh, posebno imajući u vidu da su dolazili iz male kompanije, za razliku od nekih već establiranih grupa koje su imale podršku bogatijih i većih kompanija. Njihov album iz 2016. godine lansirao ih je u orbitu popularnosti, a zajedno sa njima, istakle su se i cure iz grupe “BLACKPINK” koje su te godine debitovale.
“BLACKPINK” je četvoročlana grupa koja je postala vodeća ženska grupa korejskog talasa. One su se brzo postavile kao jedna od najpopularnijih korejskih ženskih grupa, probivši nekoliko svetskih rekorda i nastupajući na mnogim festivalima širom planete.
Ukratko, K-POP je postao ne samo muzički žanr, već i način života za mnoge ljude širom sveta. On predstavlja spoj umetnosti, kulture i zajedništva koji povezuje ljude bez obzira na njihovo geografsko poreklo ili pozadinu.
Izvor naslovne fotografije: ARHIVA