METS INTERVIEW: EMILIJA

METS INTERVIEW: EMILIJA

Zaronite dublje u svet Evrovizije sa našim specijalnim gostom, Emilijom, evrovizijskom novinarkom. Sa svojim bogatim iskustvom i strašću za promovisanjem Evrovizije i nacionalnih takmičenja, Emilija nam otkriva intrigantne detalje i perspektive koje oblikuju našu sliku ovog jedinstvenog muzičkog događaja.

Gošća METS INTERVIEW-a, Emilija.

METS: -Dobro mi došla EMA. Dugo se nismo videli. Kako si?
EMILIJA:
-Hvala, hvala, bolje vas našla. Tačno, nismo se dugo čuli, ali sam se baš obradovala kada si mi uputio poziv. Sve je u redu za sada, puno toga se dešava, ali sve je kako treba i guramo. Hvala na pitanju!

METS: -Evrovizija je za nešto više od mesec dana i mnogo toga se dešava oko same manifestacije. Kako će izgledati evrovizijska nedelja 2024., da li možeš da zamisliš?
EMILIJA:
-Evrovizija je iz godine u godinu sve veći događaj sa sve širom publikom. S obzirom da se ove godine vraća u Švedsku i u moj najdraži grad, Malme, nije teško zamisliti uzbuđenje i očekivanja. Šveđani znaju da organizuju Evroviziju kako dolikuje, pa možemo očekivati puno pratećih sadržaja poput evrovizijskog sela koje će ove godine biti u Folkets parku. Od 4. do 11. maja, ovo će biti stecište svih evrovizijskih sadržaja, mnogobrojnih koncerata, susreta fanova, dobre hrane, pića, predstavljanja pre svega švedske kulture, a zatim i razmena svih ostalih kultura, kao i svake godine. Ono što će takođe biti jedna od glavnih atrakcija te nedelje je i Malmo Live. Koncertna hala u Malmeu biće pretvorena u nešto poput kluba gde će se održavati tematske evrovizijske žurke, a domaćini će biti i ceremonije otvaranja same Evrovizije i žurke za veliko finale 12. maja. Skoro sve lokacije u Malmeu će prenositi oba polufinala i veliko finale, tako da ako se zateknete u nekom delu grada za bilo koji od datuma, moći ćete da uživate u uživo prenosu sa lokalnim stanovništvom i sa evrovizijskim fanovima, što je posebna atmosfera i doživljaj!

METS: -Koliko dugo već pratiš Evroviziju?
EMILIJA:
-Moj prvi susret sa Evrovizijom bio je davne 2004. godine kada se Srbija konačno vratila na scenu sa pesmom koja je postala evergrin, a to je, naravno, “Lane moje”. Volela bih da sam je otkrila i ranije, ali kao što možda već i znate, od 1992. do 2001. nam je zbog sankcija bilo zabranjeno učestvovanje. Ono što me je kupilo na prvu je bio sam koncept zemalja koje šalju svoju originalnu pesmu i predstavljaju svoju zemlju. Različitost manifestacije od bilo kog drugog muzičkog takmičenja mi je bila fascinantna od samog početka, i to se nije promenilo ni danas. Čini mi se da sam zagriženija iz godine u godinu, interesovanje mi nikako ne opada. I sada kada razmislim, prošlo je 20 godina od prvog susreta sa Evrovizijom. 20 godina!

PZE 2024: The Balkan Guy i Ema (ESC UNITED)

METS: -Pored toga što si fan Evrovizije, takođe i pišeš za portal ”ESC UNITED” i ako se ne varam, bila si deo zvaničnog BBC-evog podkasta. Molim te mi reci, kako je došlo do saradnje?
EMILIJA:
-Tako je, pišem za međunarodni portal ”ESCUnited”. Mi smo grupa velikih fanova koja ionako svake godine prati Evroviziju do najsitnijih detalja, počevši od lokalnih festivala za izbor, internih izbora, pa sve do prvih proba, kostima, scene, i svega ostalog između, a verujte, ima toga dosta (smeh). Što se podcasta tiče, ispraviću te, nije bio u pitanju BBC-jev podcast već radio emisija poznatog britanskog producenta Sajmona Hardinga. Sajmon je veliki fan Evrovizije, a pritom je i veoma profesionalan. U njegovom slučaju, oformljen je panel međunarodnih fanova iz raznih delova Evrope koji su tu da daju svoje mišljenje o pesmama i ocene ih po evrovizijskoj skali. Njemu je bio potreban neko iz našeg dela Evrope, ja sam to videla na Tviteru, poslala poruku, ostalo je istorija.

View this post on Instagram

A post shared by escYOUnited (@escunited)

EMILIJA: -S obzirom na obaveze koje sada imam, kako privatne, tako i vezane za ESCUnited, odlučila sam da ostanem na tom panelu u kapacitetu dodatnih bodova umesto na celom panelu, jer to iziskuje nekoliko meseci snimanja, a to vreme više nisam imala. Ali, svima bih preporučila Eurovision Show by Simon Harding (tako se emisija zove), i baš ovog vikenda treba da snimim te dodatne bodove, pa ako budete slušali, čućete i moja kontroverzna mišljenja (smeh). Nešto slično se dogodilo i kada je ”ESCUnited” u pitanju. Nekoliko ljudi sa kojima se pratim na Tviteru videlo je da ”ESCUnited” traži korespondenta za Srbiju i Hrvatsku, a s obzirom da već duže vreme želim da to pretvorim u hobi, pomislila sam da je to savršena prilika i upala u tim. To mi je otvorilo mnoga vrata, stekla sam nova poznanstva, i dobila nove prilike da se uključim u svet Evrovizije iz druge perspektive, recimo, više novinarske nego samo kao obožavalac takmičenja.

METS: -Kada govorimo o muzici na samom takmičenju, mnogi će mi zameriti ako kažem da više nije samo lepa pesma i pevanje bitno, već celokupni audio-vizuelni doživljaj, i reći da je to takmičenje pesme i da je previše ”cirkusa” na sceni?
EMILIJA:
-Zamerili tebi ili ne, to je istina. I to nije ništa novo, jer Evrovizija nije muzičko takmičenje kao takvo, i ne traži se samo dobra pesma. Daleko je zahtevnija danas nego pre samo desetak, petnaest godina, ranije da ne spominjemo. Sa razvojem društvenih mreža, tehnologija i sadržaja koji nam je dostupan, fanovi traže sve više iz godine u godine. Trendovi se smenjuju brže nego inače, nešto što je funkcionisalo pre nekoliko godina više nije standard, i onda se u tom smislu uvek traži više kreativnosti za pesmu, scenu, nastup, i sve ostalo što ulazi u to. Što se cirkusa tiče, ima i toga. Evrovizija je oduvek važila za jedno šareno i veselo takmičenje. Kako vi doživljavate tu šarenost je do individue, ali lično smatram da je baš to i čini tako unikatnom manifestacijom. Koliko bi program bio zabavan ako bi se plasiralo samo ono što šira publika smatra “ozbiljnim” numerama? Izgubila bi većinu svog šarma i magije. Mislite o tome.

METS: -2006. godine Island je poslao SIlviju Najt, fiktivnu figuru, veoma egocentričnog ponašanja. Pesma koja je bila zanimljiva, i na kojoj nema sedenja, ostala je negde u zabovaru zbog nedoličnog ponašanja Silvije tokom i pre samog održavanja polufinala u Atini. Dobila je gromoglasno skandiranje publike. Koliko je bitno da učesnici na Evroviziji budu pristojni čak i kada se radi o izmišljenoj ličnosti? Da li misliš da ju je publika previše ozbiljno shvatila?
EMILIJA:
-Uh, samo kad se setim toga (smeh). Zanimljivo da si se toga setio. Mislim da Silvija Najt nije bila prihvaćena 2006, ali da bi je danas itekako mnogo više razumeli. Island je te godine poslao fiktivnu ličnost iz emisije sa tim komičnim karakterom, ali je naišla na osudu zbog tog ekscentričnog ponašanja, kontroverznih izjava, i jeste pravila ludorije. Međutim, danas čini mi se, imamo mnogo javnih ličnosti (bilo u muzici, medijima, ili drugim oblastima pop kulture) koje ipak imaju fanove uprkos sličnom ponašanju. Ako razmislite, to je čak i sjajan društveni eksperiment. Da odgovorim na pitanje, da, mislim da je tih godina to bilo nezamislivo, da je publika previše ozbiljno shvatala, s tim što razumem i ljude koji prosto smatraju da predstavnik treba, i mora, da se drži određenih kodeksa ponašanja jer ne predstavlja samo sebe. U njihovom slučaju, jedino što smatram jeste da s obzirom da je u pitanju bila fiktivna ličnost, da je imala zanimljivu pesmu koja je dobro primljena, bilo je zanemarljivo i da je moglo bolje da se odreaguje. Naravno da je pristojnost bitna, ali Island je poslao ličnost poput nje sa razlogom, i verujem da nisu očekivali nikakvu pristojnost u tom smislu. I to je ok.

METS: -Promene su normalni deo TV programa. Neke promene su bolje prihvaćene, neke i nisu. Šta misliš o opromenama koje imamo ove godine na Evroviziji?
EMILIJA:
-Nama u evrovizijskom mehuriću je svaka promena dramatična. Neke jesu bolje, neke jesu lošije. Kao što i sam kažeš, to je normalan deo TV programa, a pogotovo programa ovog formata, koji bezmalo traje već 70 godina. Ove godine imamo tu novinu da zemlje koje su uvek imale direktan pristup finalu (Velika petorka i pobednik prošlogodišnjeg takmičenja) sada nastupaju i u polufinalu, iako se za njih ne glasa. Do sada smo mogli da vidimo samo isečak iz njihovih pesama u revijalnom delu polufinala, ali sada vidimo ceo nastup. Smatram da je to odlična stvar jer bar prividno izjednačava te zemlje sa ostatkom zemalja koje se takmiče. Po tri dodatna nastupa u svakom polufinalu biće prikazana između nastupa ostalih učesnika, što će prenos učiniti intenzivnijim i zanimljivijim za gledaoce. Jedino što ne smatram idealnim u tom slučaju jeste što se ti nastupi dešavaju između nastupa ostalih učesnika, umesto na kraju, na primer, što možda odvuče pažnju gledaocima, ali to je što je. Takođe, vreme za glasanje publike u finalu je još jedna novina ove godine. Sada će glasanje početi neposredno pre nego što prvi učesnik izađe na scenu, što će otvoriti više mogućnosti gledaocima da izraze svoje preference. Ovo je već zaista značajna promena u rasporedu glasanja, jer daje mogućnost publici da brže odredi svog favorita, bez čekanja da svi takmičari završe sa nastupom, kao što je bio slučaj od uvođenja glasanja publike 1997. Ovaj format je korišćen i 2010. i 2011, ali je napušten nakon te godine. Ko zna, možda smo sada spremni na to. Videćemo. I na kraju, gledaoci koji gledaju iz zemalja koje se ne takmiče („ostatak sveta“) moći će da glasaju tokom 24 sata do svake od tri emisije uživo. Ja nisam osoba koja voli da eksperimentiše previše, međutim, iz godine u godinu EBU pokušava da pronađe efikasnije načine da glasanja budu fer, što uvođenjem žirija, što ovim novonastalim promenama, a do toga ne možemo doći bez da vidimo kako se nešto odigrava. S tim u vezi, osim ako neko nema bolje rešenje, ja sam za to da se proba, zašto da ne.

METS: -Šta misliš o jačini takmičenja ove godine? Čini se da su zemlje baš ozbiljno shvatile značaj ESC-a. Obično imamo jednu, dve pesme koje po kladioničarima imaju deset i više posto, sada njih pet.
EMILIJA:
-Potpuno si u pravu u toj proceni. Ove godine imamo vrlo, vrlo jaku Evroviziju, što nažalost nije uvek slučaj. Mislim da se to već rutinski dešava skoro pa prirodno. Bude nekoliko godina sporo, pa imamo godinu prepunu hitova. Setimo se 2008, neke od tih pesama i dan danas pevamo. 2012. takođe, 2015. i 2016. Zbog Kovida smo izgubili jednu godinu pa smo se vratili 2021. sa izuzetno jakom godinom i Maneskinom. 2023. je bila specifična zbog Loreen koja je zaista legenda moderne Evrovizije, sa dijametralno suprotnim protivnikom koji je pobrao simpatije publike, gde su možda ostale zemlje u tom smislu pale u zapećak. Ali 2024. je dokaz da se kolo stalno okreće i evo već ove godine ponovo, posle nekog vremena, imamo godinu gde nam je teško da predvidimo pobednika (što je odlična stvar) jer imamo i više favorita. S druge strane, kladionice nisu baš toliko merodavne, posebno ne pre nego što počnu probe i pre nego što se bilo šta zna o samim nastupima. Funkcionišu po principu ko više para uplati na nekoga, i to je to. Ti i ja možemo da uplatimo za Teya Doru ili bilo koga drugog neki veći novac i skočila bi im šanse za pobedu, ali nisu refleksija realnosti kada glasa cela Evropa. Treba imati na umu da su i kladionice, a i mi fanovi, samo kap u okeanu i da je većina ljudi koja zapravo glasa nešto što mi nazivamo povremenim gledaocima, dakle ljudi koji ne prate ovo na način na koji mi pratimo, ali su voljni da pogledaju i glasaju ako se tu zateknu u tom momentu. Shodno tome, vrlo kvalitetna godina, i biće nam teško da predvidimo pobednika!

METS: -Naša Teya Dora blista. Poznata je i van Evrope i naše zemlje. Upoznala si je.
EMILIJA:
-Teya Dora je jedna od naših retkih predstavnica koja zaista ima neku vrstu fan baze pre samog takmičenja, zahvaljujući vanserijskom hitu “Džanum” koji je osvojio društvene mreže i praktično je katapultirao u taj položaj. Za naše šanse za dobar plasman to je izuzetno bitno i ide nam u prilog. Teya Dora je izuzetno talentovana producentkinja i tekstopisac, uz to što je odlična na sceni, vrlo je draga i dopadljiva, i mislim da je to super kombinacija za predstavnicu Srbije na Evroviziji. Osim toga, ona ima prvoklasan tim iza sebe koji će svakako učiniti sve da se predstavimo kako nam dolikuje i u tom pogledu nemam nikakvih briga.

METS: -Trenutno favorit za pobedu je Nemo iz Švajcarske. Želim da čujem tvoje mišljenje o pesmi i celokupnom učešću Švajcarske.
EMILIJA:
-Da, izgleda da je Hrvatska spala na drugu poziciju iako su nedeljama harali prvim mestom. Iskreno, što se Švajcarske ove godine tiče, biću iskrena u mišljenju da nisam veliki fan te pesme. Nemo je izvrstan muzičar, pretalentovan, ali mi kod ove pesme konkretno ne leži taj pokušaj da imaju sve u jednoj pesmi. Hteli bi i pop, i operu, i rep, i drum'n'bass. Ti prelazi mi nisu nikako legli. Inače, moje mišljenje se uglavnom razlikuje od ostatka fandoma (smeh), ali mi to ne smeta. Švajcarska nije zemlja koju smatramo evrovizijskim gigantom, međutim, imali su vrlo dobre pesme prethodnih godina. Nemoguće je zanemariti Selin Dion, Vanilu Ninju, Anu Rosineli i Sebaltera, koji su ovoj zemlji omogućili kvalifikacije u veliko finale. Skorijih godina imamo Luku Hanija i nezaobilaznog Gjon's Tearsa, koji je bio favorit za pobedu 2020. godine kada je takmičenje bilo otkazano, a 2021. mu je ta ista pobeda nažalost iskliznula iz ruku zbog teške konkurencije između Italije, Francuske, Malte, pa čak i Islanda i Ukrajine. Mislim da Švajcarska ima talentovane izvođače ali da su se probudili tek ovih skorijih godina, da još uvek nisu kompetitivna evrovizijska zemlja, ali ako nastave ovim putem, verujem da im je pobeda neizbežna. Uz malo sreće, možda to bude i ova godina, uprkos mojim željama i mišljenjima.

METS: -Švedska je dobar domaćin sa prelepim grafičkim i scenskim dizajnom, to je pokazala organizovanjem prethodnih Evrovizija.
EMILIJA:
-Da, to sam baš spomenula i na samom početku. Švedska dobija velike kritike da su im pesme pravljene po istom principu, da su tzv. “generične” i u neku ruku razumem zbog čega ljudi to misle. Švedska se vodi zapadnjačkim pop zvukom koji nije uvek svima interesantan, ali koji koriste svetske zvezde koje čak dolaze da snimaju i rade sa švedskim producentima. Ta formula, nažalost, nije uvek cenjena na Evroviziji. Međutim, ako Šveđani znaju nešto kvalitetno da odrade, to je Evrovizija. Od produkcije, opreme, kreativnih rešenja, sve je pod konac i isplanirano do detalja. Imala sam priliku da prisustvujem prošlogodišnjem Melodifestivalenu (koji ujedno služi i kao švedski izbor za Pesmu Evrovizije) i to baš kada je Loreen prvi put izvodila “Tattoo” uživo. Ta uigranost programa, spremnost za bilo kakva odstupanja, masovna publika, arena, voditelji, sam smer i način na koji se sve odrađuje, to je nešto zaista fascinantno. Pa i da niste fan Evrovizije a imate priliku da vidite to uživo, bilo bi vam interesantno i fenomenalno iskustvo. Verujem da će tako biti i ove godine.

METS: -Nezahvalno je pitati ko će pobediti, jer se stvarno ne zna ko će, da li će , hoće li… ali eto, ko je po tebi pobednik?
EMILIJA:
-Moj lični pobednik je Mustii iz Belgije. Jedan izvrstan umetnik, muzičar i kantautor, pozorišni glumac. Sa svim tim iza sebe, mislim da će napraviti grandiozan nastup, a da ne pričamo o činjenici da mu je pesma neverovatno kvalitetna. Međutim, ako pričamo o realnim šansama, vrlo je teško zbog uticaja društvenih mreža koje nekako iskrive sliku i rezultat često bude potpuno drugačiji. Mislim da šanse za pobedu (pored Belgije) imaju Švajcarska, Italija, Holandija, pa možda čak i Hrvatska ukoliko se bude dogodio Kaarija efekat (Finska 2023.), a ja ništa ne isključujem.

METS: -Za kraj… šta nam sprema ”ESC UNITED”?
EMILIJA:
-”ESCUnited” nastavlja da pokriva sve vesti u vezi Evrovizije. Kako nam uskoro kreću probe, možete očekivati celodnevne livestream-ove na zvaničnom ”ESCUnited” YouTube kanalu, kao i svake godine, gde ćemo iz sata u sat pratiti vesti, fotografije, scenu i kostime, iako nemamo pristup samim probama (EBU je to nažalost onemogućio od pre nekoliko godina). Od kada počne evrovizijska nedelja, bićemo u Malmeu na licu mesta, pokrivaćemo ne samo događaje unutar arene već i u evrovizijskom selu, sadržaje koji će biti dostupni u gradu, žurke, i slično.

Ema na mrežama:
instagram: @emilijaradulovic