METS INTERVIEW: TANJA BANJANIN

METS INTERVIEW: TANJA BANJANIN

Kada se ona pojavi, svi zaneme. Nema najave, nema objašnjenja. Samo zvuk. Isprva nejasan, kao da dolazi iz daljine, iz pukotina između stvarnosti i nečega što još nije dobilo oblik. Zatim još jedan zvuk, neskladan, nesputan pravilima, kao da se ruga ustaljenim melodijama i očekivanjima.

Jedni zatvaraju oči, pokušavajući da pronađu smisao u haosu. Drugi se trzaju, kao da ih nešto iznutra pomera, budi, izbacuje iz ušuškane sigurnosti poznatog. Njen glas donosi žmarce koji se zadržavaju, kao eho koji ne prestaje da odjekuje pod kožom.

Gošća METS INTERVIEW-a, Tanja Banjanin

METS: -Dobrodošli u METS. Kako ste?
TANJA BANJANIN: –
Nisam loše. 🙂

METS: -Drago mi je da Vas vidim na Pesmi za Evroviziju. Vaša pesma za PZE 2025 nosi naslov “Ja sam bolja” – da li je to umetnička poruka o ličnom usavršavanju, ili skriveni pravni argument u muzičkom obliku?
TANJA BANJANIN:
-Naravno da se naslov pesme ne odnosi arogantno u odnosu na sve ostale – to ne bi ličilo na mene. Konkretno, stih glasi ”kad sam sama, ja sam bolja”, pa je ovakav naslov, što se mene tiče, mnogo bolja verzija od npr. ”odlazim”, kako se završava refren. To je bio Vojinov (aranžer) predlog, ali je meni delovalo kao depresivna poruka. Čuj – ”došla sam samo da kazem da idem”. Pri tome, dođem jednom u 5-10 godina… Nije mi se to dopalo… i tako je ispao naslov kakav jeste.

METS: -Ova pesma nosi priču – da li ste ikada osetili da Vam pesma izmiče iz ruku i postaje nešto što niste planirali? Da li pesme ponekad imaju sopstvenu sudbinu? Da li je to “Ja sam bolja”?
TANJA BANJANIN:
-To se dešava, ne samo meni, pretpostavljam i drugim izvođačima. Npr. Pesma ”Pamtim” je pesma na koju ja nešto nisam tipovala, a vidim da je publika baš voli. Ode pesma svojim putem… I to dobrim. Sto se tiče pesme ”Ja sam bolja”, za nju još ima vremena da vidimo u kom pravcu ce ići.

Tanja Banjanin – Foto: Andreja Damjanović

METS: -Da li pratite Evroviziju? Ako bismo Evroviziju posmatrali kao sudski proces, gde su pesme advokati, a publika porota – kako biste “branili” svoju pesmu pred evropskom publikom?
TANJA BANJANIN:
-Poslednjih godina sam počela redovnije da pratim Evroviziju i to porodično, sa decom. Ranije sam je pratila ”na preskoke”, nisam nešto imala živaca za to. Sto se tiče, mog nastupa, branila bih ga sopstvenim izvođenjem, nekako, kad sam na sceni i pevam, osćam se kao da sam ”kod kuce”. Pretpostavljam da je to energija koju publika oseti.

METS: -Imate karijeru koja traje decenijama – šta je važnije u muzici: presedan (oslonac na prošli rad) ili inovacija (stvaranje nečeg potpuno novog)?
TANJA BANJANIN:
-Podjednako je važno i jedno i drugo. Ja bih npr. mogla malo više da poradim na češćem pojavljivanju sa novim pesmama, pojavljivanjem u medijima, ali tako je kako je. S obzirom na to, više sam nego zadovoljna što me ljudi još uvek pamte.

METS: -U jednom intervjuu ste rekli da ne volite kada Vam nameću ograničenja u muzici. Da li pravila u umetnosti imaju smisla ili su tu samo da bismo ih prekršili?
TANJA BANJANIN:
-U umetnosti, pravila se ne mogu prekršiti, jer bi trebalo da su skoro nepostojeća.
To i jeste smisao umetnosti. Širina. To je, po meni, ono sto privlači podjednako i umetnike i publiku.


MOŽDA TI SE DOPADNE: METS INTERVIEW: HAREM GIRLS


METS: -Komponovanje nije uopšte lako. Da li kompozitori osećaju melodije kao vibracije tela, ili je sve samo igra uma? Gde se pesma prvo rađa – u telu, u srcu ili u mislima?
TANJA BANJANIN:
-Ne mogu to još uvek tačno da definišem. Mislim da je komponovanje miks svega, bar u mom slučaju bilo. Ne mogu reci da je sve bilo prepušteno isključivo emocijama, bio je uključen i racio. A, možda je i to nešto sto nema pravila… Javiću vam ako malo vise toga stvorim.

METS: -Sve je više retro elemenata u današnjoj muzici. Veliki broj pesama su obrade pesama ranijeg perioda i uopšte ne zvuče onako kako su u originalu zvučale. Da li ste ikada razmišljali o tome kako bi Vaše pesme zvučale da su napisane u nekom drugom veku? Koji period istorije bi im najviše odgovarao?
TANJA BANJANIN:
-Sve se češće okrećemo obradama, jer definitivno postoji autorska kriza, nema puno zaista kvalitetnih pesama, koje traju. A, po meni, to je poenta. Ostaviti neki trag. Pri tome, kada je stvaranje u pitanju, mislim da to nije samo u slučaju muzike. Sa druge strane, obrade mogu da budu jako interesantna stvar, kako za aranžera, tako I za izvođača I publiku. Kad se radi o pesmi ”Ja sam bolja” bili smo saglasni da je pogodna za fazon 70- tih. Namerno smo tako radili i meni
se sviđa.

METS: -U kom polufinalu nastupate i pod kojim brojem?
TANJA BANJANIN:
-Ja pevam u drugoj polufinalnoj večeri, 27. Februara, pod broj 6. Pa, izvolite, glasajte, ako vam se sviđa. ☺️

TANJA BANJANIN na društvenim mrežama:
Instagram: @tanjabanjanin
Facebook: tanjabanjanin
YouTube: tanjabanjanin

Naslovna fotografija: Nebojša Babić