METS INTERVIEW: RAIVEN

METS INTERVIEW: RAIVEN

Ona je slovenačka muzička senzacija koja se ne zadovoljava prosekom – ona predstavlja svet u kom glamur i eksperiment idu ruku pod ruku, a svaka pesma priča priču koja gađa direkt u srž. Njen ekscentrični vizuelni izraz možda deluje kao spektakl, ali zapravo reflektuje duboku kreativnu i emotivnu nit, koja ruši granice i spaja ljude kroz muziku.

Gošća METS INTERVIEW-a, RAIVEN

METS: -Dobrodošli na METS, Raiven. Vaša muzika postoji negde između eterealnog i električnog, između dva sveta. Svaka pesma deluje kao ritual, svaki nastup kao transformacija. Trenutno ste na ivici nečeg novog, još jednog poglavlja u svojoj evolutivnoj mitologiji. Ali pre nego što zaronimo u sagu o Rejven, vratimo se malo unazad. Kada je sve počelo?
RAIVEN: -Odrasla sam okružena klasičnom muzikom – počela sam da sviram harfu sa četiri godine – što je oblikovalo moj pristup kompoziciji i nastupu. Master studije iz operskog pevanja završila sam na Muzičkoj akademiji u Ljubljani. Kasnije sam otkrila elektronsku muziku i shvatila da želim da spojim ta dva sveta. Vremenom se moja muzika razvila u nešto što balansira kontraste – svetlost i tamu, tradiciju i futurizam, intimnost i grandioznost.

METS: -Vaša muzika je izrazito vizuelna. Kada biste svoje pesme zamislili kao slike, koje bi boje i teksture imale?
RAIVEN: -Svaka pesma nosi svoju paletu. “Veronika” je srebrna, sa metalnim, gotovo mističnim sjajem – poput odraza na mesečini, sa teksturama koje su istovremeno eterealne i oštre. “Hedonista” je duboko plava i crvena, odražavajući vizuelni koncept spota – živopisna, puna pokreta i intenziteta. Volim da se igram kontrastima, kako zvučno, tako i vizuelno, i da svakoj pesmi dam osećaj sopstvenog univerzuma.

Raiven na ESC 2024./ Foto: Sarah Louise Bennett/EBU
Raiven na ESC 2024./ Foto: Sarah Louise Bennett/EBU

METS: -Evrovizija je univerzum za sebe – delom spektakl, delom bojno polje, delom san. Zakoračili ste na tu scenu sa “Veronikom”, pesmom ukorenjenom u istoriji, ali isporučenom sirovom, futurističkom energijom. Kada pogledate unazad, da li vam je Evrovizija bila grandiozna opera, nadrealan san ili lična metamorfoza? I koji je to jedan trenutak – bilo na sceni, iza nje, ili u haosu takmičenja – koji ćete zauvek pamtiti?
RAIVEN: -Bila je sve troje u različitim trenucima. Evrovizija je velika opera sa sopstvenom jedinstvenom scenom, ali za mene je to bio i lični izazov – prostor u kojem mogu da predstavim svoju umetnost široj publici. Moj cilj je bio da izrazim svoju umetnost u njenom najčišćem obliku. “Veronika” je zamišljena kao ogledalo društva, ideja proistekla iz introspekcije – spoznaje da smo svi ogledala jedni drugima. Preuzela sam samo motiv Veronike Deseniške iz istorije, ali suština pesme dolazi iz duboko ličnog mesta. Trenutak koji nikada neću zaboraviti bio je razmena energije između mene i publike – kao da sam zakoračila u drugi svet, gde se vreme usporilo na nekoliko minuta. Taj osećaj ostaje sa mnom, kao da sam deo sebe ostavila na toj sceni, a zauzvrat ponela nešto neopipljivo, ali moćno.

METS: -“Veronika” je inspirisana ženom optuženom za veštičarenje. Da li je “Hedonista”, budući da nosi takav naziv, još jedna neshvaćena figura, ili neko ko samostalno upravlja svojom sudbinom?
RAIVEN: -“Hedonista” je satiričan pogled na ideju odbacivanja ljubavi i društvenih očekivanja. Ne želim da ljudi shvate pesmu previše ozbiljno – niti mene, kada je pevam. Ona se igra sa konceptom odbijanja očekivanja – posebno ideje da su ljubav i romansa krajnji ciljevi. Ali postoji preokret. Iako stihovi kažu „Ne treba mi ljubav“, ispod svega leži ironija. Pesma više govori o osećaju trenutka, ovde i sada, nego o nekoj definitivnoj izjavi.

METS: -Nastupali ste širom Evrope. Da li osećate razliku u tome kako publika u različitim zemljama doživljava Vašu muziku, ili avangarda prevazilazi jezik i granice? Da li umetnici moraju da pevaju na engleskom da bi bili prihvaćeni?
RAIVEN: -Svaka publika nosi drugačiju energiju, ali muzika – naročito avangardna i izrazito vizuelna muzika – može da prevaziđe jezik. Mislim da nas emocije i pripovedanje povezuju bez obzira na reči. Ne verujem da je engleski nužan za prihvatanje, iako može pomoći u dosezanju šire publike. Ipak, smatram da je autentičnost važnija od jezika.

RAIVEN/ Foto: Urša Premik
RAIVEN/ Foto: Urša Premik

METS: -Koji je najneočekivaniji uticaj na Vašu muziku? Nešto iz detinjstva, film, miris, deo zaboravljene istorije?
RAIVEN: -Oduvek me privlačilo istraživanje, a u poslednje vreme, slovenske mitologije su mi veliki izvor inspiracije. Proučavanje psihoanalize dodatno je produbilo moju fascinaciju Jungovim konceptom kolektivnog nesvesnog – idejom da mitovi, simboli i arhetipovi prevazilaze vreme i kulturu, povezujući nas na dubljem nivou. Intrigiraju me energije, snovi i nevidljive sile koje oblikuju naša iskustva. Ti elementi se prirodno utkaju u moju muziku, dajući joj emotivnu dubinu.

METS: -U svetu digitalnog savršenstva, ostavljate li u svojoj muzici namerne ‘nesavršenosti’? Udah, sirov ton, nešto ljudsko?
RAIVEN: -Volim kontrast između preciznosti i nesavršenosti. Čak i u elektronskoj muzici, želim da se oseti ljudsko prisustvo.

METS: -Vaši koncerti deluju pozorišno, gotovo ceremonijalno. Kakav ‘ritual’ pripremate za predstojeći koncert u Beogradu? (Ulaznice dostupne na efinity.rs)
RAIVEN: -Ovo će biti moj prvi solo koncert u Srbiji, pa želim da bude poseban. Biće mešavina visoke energije i intimnosti, moćnih vizuala i, naravno, moje harfe i teremina, koji uvek unesu dozu magije u nastup. Koncerte doživljavam kao imerzivna iskustva, a ne samo niz pesama.


MOŽDA TI SE DOPADNE: METS INTERVIEW: BEND KRUZ ROUDI


METS: -Posebno mi je drago što ćete sarađivati sa nekim srpskim umetnicima i producentima. Možete li nam reći nešto više o tim saradnjama? Kako su nastale i kakvu zvučnu ili energetsku fuziju možemo očekivati?
RAIVEN: -Veoma sam uzbuđena zbog ovih saradnji. Volim da spajam različite uticaje, a rad sa srpskim muzičarima bio je inspirativan. Svaka saradnja donosi jedinstvenu perspektivu i raduje me istraživanje novih energija i stilova.

RAIVEN/ Foto: Urša Premik
RAIVEN/ Foto: Urša Premik

METS: -Ako bi neko za 200 godina ispričao legendu o Rejven, kakvu biste priču želeli da ispričaju?
RAIVEN: -Ufff… Volela bih da kažu da sam stvarala svetove – zvučne, vizuelne, emotivne. Da se nisam plašila da zagrlim kontraste i kontradikcije. Možda bi ispričali priču o ženi koja je pevala kroz vreme, spajala odjeke sa vizijama, nekome ko je od svake scene stvorio portal u drugu dimenziju.

Intervju je preved sa engleskog jezika.
Preveo: Nenad Nikolić

RAIVEN na društvenim mrežama:
Instagram: @raivenofficial
Facebook: raivenofficial

Naslovna fotografija: Urša Premik